ΣYNENTEYΞH ΣTON "H"

Συνέντευξη στη XPIΣTINA ΔIAKATOY

Oλα λειτουργούν κανονικά στο Λιμενικό, τόνισε ο λιμενάρχης κ. Γιώργος Καλιτσουνάκης, που μας υποδέχθηκε στο γραφείο του, στο Κτίριο του Λιμεναρχείου, του οποίου η μελέτη για το λίφτινγκ ολοκληρώθηκε.

O κ. Λιμενάρχης υπογράμμισε ακόμη ότι μέχρι σήμερα όλα τα κρουαζιερόπλοια και τα μεγάλου μεγέθους σκάφη, έχουν εξυπηρετηθεί από το Mπαστούνι χωρίς κανένα πρόβλημα, ενώ, όπως μας είπε, «το Λιμενικό Ταμείο βοηθάει τα πάντα στο Λιμεναρχείο. Η συντήρησή μας γίνεται μέσα από το Λιμενικό Ταμείο και η βοήθεια του προέδρου του, Μανώλη Βαλέτα, είναι μεγάλη». Και προσθέτει: «Στο στάδιο έκδοσης βρίσκεται ένας ειδικός Kανονισμός Λιμένα Κεφαλονιάς, που θα καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την φορτοεκφόρτωση των χύμα-φορτίων».

H συνέντευξη του κ. Kαλιτσουνάκη έχει ως εξής:

Σε ποιά κατάσταση βρίσκεται σήμερα το Σώμα;
Το Λιμενικό Σώμα σύμφωνα με τον κανονισμό που υπάρχει, έπρεπε να ήταν δέκα χιλιάδες σε όλη την Ελλάδα. Τώρα είναι στις εφτά χιλιάδες, ένα 70% δηλαδή της οργανικής δύναμής του. Στην Κεφαλονιά, μετά τις τελευταίες προσλήψεις λιμενοπλοιάρχων, είμαστε σε πολύ καλή κατάσταση. Βρισκόμαστε κοντά στα όρια της οργανικής σύνθεσης που έπρεπε να είμαστε, όχι ακριβώς βέβαια, αλλά περίπου. Στον Πόρο και στο Φισκάρδο είναι στα επίπεδα που προβλέπεται, στη Σάμη έπρεπε να είναι λίγο περισσότεροι γιατί είναι μεγάλο διεθνές λιμάνι και έχει μόνο 12 άτομα, ενώ προβλέπονται 23.

Κάτι έχει ακουστεί για έλλειψη καυσίμων για το πλωτό και γενικά για οικονομίες στα καύσιμα. Τι ακριβώς συμβαίνει;
Oχι δεν είναι έτσι. Δεν υπήρχε έλλειψη καυσίμων. Απλά, επειδή τέλος του χρόνου ιδρύθηκε το Αρχηγείο του Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, όπως λέγεται σήμερα, και αλλάξαμε και Υπουργείο, μεταφερθήκαμε στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη από το πρώην Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, για να γίνει η μεταφορά πιστώσεων από το ένα Υπουργείο στο άλλο, υπήρξε μιά δυσλειτουργία το πρώτο διάστημα και στις αρχές του χρόνου δεν είχαμε καύσιμα. Αυτό το πρόβλημα έχει αποκατασταθεί, αυτή τη στιγμή έχουμε επάρκεια καυσίμων και όλα λειτουργούν κανονικά. Oύτε υπάρχει εντολή για οικονομία καυσίμων, προς Θεού.

Πότε θα ξεκινήσει η ανακαίνιση του κτιρίου του Λιμεναρχείου και ποιό είναι το ύψος του εγκεκριμένου προϋπολογισμού;
Η μελέτη επισκευής του κτιρίου, που είναι από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, έχει ολοκληρωθεί. Είναι προϋπολογισμού περίπου 700.000Ε. Απλά περιμένουμε να γίνει η μεταφορά πιστώσεων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος. Περιμένουμε δηλαδή την μεταφορά των πιστώσεων και την υπουργική απόφαση. Είναι γραφειοκρατικό το θέμα.

Σε τι κατάσταση βρίσκονται οι κτιριακές εγκαταστάσεις σας σε επίπεδο Νομού;
Αυτή τη στιγμή οι Λιμενικοί Σταθμοί, τα δύο κτίρια που είναι του Δημοσίου, βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση. Γιατί όπου χρειαστεί επισκευή, συντήρηση, ανακαίνιση, τα πάντα τα έχει αναλάβει το Λιμενικό Ταμείο. Γίνεται η συντήρηση κανονικά, δεν υπάρχει δηλαδή κάποιο πρόβλημα. Τα άλλα δύο κτίρια είναι νοικιασμένα σε ιδιώτες, τα οποία είναι και αυτά σε καλή κατάσταση. Βοηθάει όπως είπαμε το Λιμενικό Ταμείο, γιατί πιστώσεις από το Υπουργείο δεν υπάρχουν.

Χρόνια τώρα ακούμε διαμαρτυρίες σχετικά με την έξοδο των Ι.Χ. από τα φέρι στον Πόρο και στη Σάμη, επειδή προηγούνται τα φορτηγά. Αυτό το πρόβλημα γιατί παραμένει άλυτο;
Πράγματι, υπήρξε κάποιο πρόβλημα στην αρχή γιατί είναι αυτός ο τρόπος φόρτωσης, δηλαδή πρώτα μπαίνουν το ΙΧ και έπειτα τα φορτηγά στα λιμάνια. Oπότε ερχόμενοι εδώ πρώτα έβγαιναν τα φορτηγά έξω. Από την υπηρεσία μας έχουν εκδοθεί κατ’ επανάληψη διαταγές και οδηγίες να καθυστερούνε τα φορτηγά και να φεύγουν πρώτα τα ΙΧ και έπειτα να ακολουθούν αυτά. Υπήρξε μιά δυσλειτουργία στην αρχή γιατί δεν το εφάρμοζαν οι φορτηγατζήδες, που ήθελαν να φύγουν και αυτοί γρήγορα και να ακολουθήσουν κανονικά τα δρομολόγιά τους. Στην πορεία όμως το πρόβλημα έχει περιοριστεί αρκετά, γιατί ήμασταν λίγο πιο αυστηροί και προσπαθήσαμε να επιβάλουμε και κάποιες κυρώσεις, που όμως αποφύγαμε. Αυτή τη στιγμή λοιπόν το πρόβλημα έχει περιοριστεί αρκετά.

Από την ανάληψη των καθηκόντων σας μέχρι σήμερα ποιές είναι οι κυριότερες δράσεις του Λιμεναρχείου;
Ηταν αρκετά περιστατικά. Πρώτον, πέρυσι τον Σεπτέμβριο συλλάβαμε κάποιον διακινητή στη Σάμη που είχε σε ένα Κάμπερ δέκα λαθρομετανάστες για Ιταλία. Δεύτερον, οι άντρες της υπηρεσίας μας, με τη βοήθεια της Ελληνικής Αστυνομίας συνέλαβαν δύο διακινητές και περίπου πενήντα λαθρομετανάστες στην μαρίνα Αργοστολίου πέρυσι τον Oκτώβριο. Είχαμε συμμετοχή στη σύλληψη διακινητών και διάσωση εκατό περίπου λαθρομεταναστών στα ανοιχτά του Φισκάρδου. Μετά από εδώ το περιστατικό αυτό πέρασε στα χέρια του Λιμεναρχείου της Λευκάδας. Από εκεί και πέρα μπορώ να πω ότι έχουμε συχνές περιπολίες με το σκάφος μας, κυρίως το βράδι, για αποτροπή εισόδου λαθρομεταναστών στο νησί, με τη συνδρομή της Διεύθυνσης Aσφαλείας του Yπουργείου. Eπίσης γίνονται συνεχείς έλεγχοι από στελέχη της Yπηρεσίας μας στα Λιμάνια μας για αποτροπή εισόδου στο νησί μας ατόμων που στερούνται νόμιμων ταξιδιωτικών εγγράφων. Ακόμα από την ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Φισκάρδου, άνδρες της Yπηρεσίας μας περισυνέλεξαν περίπου εκατόν σαράντα πέντε κιλά ναρκωτικά. Εχουμε διάσωση ναυαγούς, καθώς και αρκετές διακομιδές ασθενών. Επίσης κάνουμε ελέγχους για παράνομη αλιεία και συχνές επιθεωρήσεις πλοίων.

Ποιά είναι η εξέλιξη της υπόθεσης της βύθισης του πλοίου «Χριστίνα», στην Αγία Κυριακή;
Το πλοίο παραμένει δυστυχώς ακόμα βυθισμένο εκεί. Εχει βρεθεί ο ιδιοκτήτης του σκάφους, από τα χαρτιά ξέρουμε δηλαδή ότι είναι Κύπριος πολίτης. Εκεί είναι το πρόβλημα, γιατί ενώ έχουν επιβληθεί οι προβλεπόμενες κυρώσεις και τα πρόστιμα γιατί έγινε ρύπανση του περιβάλλοντος, βυθίστηκε το πλοίο και τα λοιπά, δεν μπορούμε να του επιδώσουμε την απόφαση της Υπηρεσίας για άμεση ανέλκυση του ναυαγίου. Αυτή η διαδικασία πρέπει να γίνει μέσω του Προξενείου της Κύπρου. Αυτό δυστυχώς δεν μπορεί να τον βρει, είναι μια διαδικασία από τον Ιανουάριο έως τώρα που προσπαθούμε να του επιδώσουμε την απόφαση που έχει βγει και έχει αναρτηθεί και στο διαδίκτυο στο πρόγραμμα Διαύγειας, αλλά δεν μπορούμε να έρθουμε σε επαφή μαζί του. Από εκεί και πέρα μπορούμε σαν Υπηρεσία, λόγω της τοποθεσίας που είναι βυθισμένο, γιατί είναι τουριστική περιοχή, να κάνουμε μιά ανέλκυση, αλλά χρειάζονται κάποια χρήματα. Στην αρχή είχε βρεθεί μιά εταιρεία να κάνει την ανέλκυση δωρεάν και να πάρει το πλοίο, αλλά μετά είδε ότι δεν την συμφέρει. Πρέπει να διατεθούν χρήματα και δυστυχώς σήμερα δεν υπάρχουν.

Σε τι επίπεδο βρίσκεται η συνεργασία σας με τις άλλες Υπηρεσίες αλλά και το Λιμενικό Ταμείο;
Η συνεργασία μας είναι άψογη. Πριν είπαμε για την σύλληψη των λαθρομεταναστών στη Mαρίνα του Αργοστολίου. Aυτό έγινε με την βοήθεια της Αστυνομίας. Τώρα για το Λιμενικό Ταμείο θέλω να πω, πως ουσιαστικά βοηθάει για τα πάντα στο Λιμεναρχείο. Η συντήρησή μας γίνεται μέσα από το Λιμενικό Ταμείο. Η βοήθεια δε του προέδρου, του Μανώλη Βαλέτα, είναι μεγάλη.

Με την τοπική πολιτική ηγεσία πως τα πάτε;
Eχουμε πολύ καλές σχέσεις. Ποτέ δεν είχαμε προβλήματα.

Υπάρχει κάποιο σχέδιο διαχωρισμού του εμπορικού τμήματος του λιμανιού του Αργοστολίου, έτσι ώστε να μην δημιουργεί προβλήματα στο τουριστικό κομμάτι, με στόχο τη σωστή εξυπηρέτηση και των δύο;
Κοιτάξτε να δείτε. Αυτή τη στιγμή έχουμε αυτό το λιμάνι όπου πρέπει να δέχεται και τα εμπορικά πλοία και τα τουριστικά. Αν υπάρξει αργότερα νέο εμπορικό λιμάνι, αυτό δεν το γνωρίζω. Hδη βρίσκεται στο στάδιο έκδοσης ένας ειδικός Kανονισμός Λιμένα Κεφαλονιάς που καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την φορτοεκφόρτωση των χύμα-φορτίων. Aυτός ο Kανονισμός εκδίδεται μετά από απόφαση του Φορέα Eκμετάλλευσης του Λιμένα και τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκόμενων Υπηρεσιών, ώστε να μην υπάρχουν τα χύμα-φορτία το Kαλοκαίρι. Βέβαια πάνω σε αυτό θέλω να πω πως βοήθησε πάρα πολύ και το Μπαστούνι, το οποίο υποδέχεται τα Κρουαζιερόπλοια και όλα τα μεγάλα θαλαμηγά σκάφη.

Πως εξελίσσεται, μετά από ένα χρόνο, η λειτουργία του Μπαστουνιού;
Mέχρι σήμερα όλα τα κρουαζιερόπλοια και μεγάλου μεγέθους σκάφη έχουν εξυπηρετηθεί κανονικά από το Mπαστούνι, χωρίς κανένα πρόβλημα. Θυμάστε πιστεύω πως στην αρχή υπήρχε μιά αμφισβήτηση σχετικά με την πρόσδεση των μεγάλων πλοίων, κάτι που σήμερα δεν ισχύει.

Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι;
Η ελληνική πολιτεία έχει εμπιστευθεί την εκπλήρωση των καθηκόντων της σε ιδιαίτερα ευαίσθητους φορείς και κυρίως όσον αφορά την εξασφάλιση της δημόσιας τάξης, την πρόληψη και την καταστολή του εγκλήματος, την έρευνα και τη διάσωση και τη προστασία του περιβάλλοντος στο Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Ακτοφυλακή. Η υπηρεσία μας λοιπόν εδώ ανταποκρίνεται άμεσα στα αιτήματα των πολιτών και τη παροχή της συνδρομής, στα πλαίσια του δυνατού φυσικά, προκειμένου να ενθαρρύνει την εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο σώμα. Κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, επιλαμβανόμαστε καθημερινά, σε δεκάδες περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με τη θαλάσσια και τη χερσαία ζώνη. Προσπαθούμε να εκμεταλλευόμαστε στο έπακρο τα μέσα που διαθέτουμε προς όφελος την προστασία των πολιτών. Εδώ θα πρέπει να ζητήσω τη βοήθεια και τη συνδρομή των πολιτών όπου χρειαστεί. Υπάρχουν βέβαια και πολίτες που βοηθάνε όταν χρειάζεται. Για παράδειγμα σε κάποια έρευνα για έναν συμπολίτη τους.

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας. Καλή συνέχεια!
Κι’ εγώ ευχαριστώ.


Ποιός είναι


O Λιμενάρχης κ. Γιώργος Καλιτσουνάκης αντιπλοίαρχος Λ.Σ., γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1961. Στις σχολές του Λιμενικού μπήκε το 1979. Η πρώτη του μετάθεση ήταν στην Κεφαλονιά το 1981.Το 2002 ανέλαβε Υπολιμενάρχης στο εδώ Λιμεναρχείο και από πέρυσι τον Αύγουστο εκτελεί χρέη Λιμενάρχη με απόφαση του Υπουργείου. Κοινωνική δράση: Διαιτητής, μέλος του Συνδέσμου Αθλητικού Oργανισμού του Δήμου Αργοστολίου, συνδικαλιστική δράση στο Λιμενικό.
Είναι παντρεμένος με την Στάμω Σταμένη και έχει δύο κόρες φοιτήτριες.